blääää

Hoppas maj månad startar bättre än april slutar. Ligger i sängen och fryser som en gris. Har mått skumt hela dagen har dragit på mig en förkylning och nu verkar det inte bättre än att jag har fått en släng av kräksjuka!! Trött på att vara sjuk. Har inte tid med det när man har två små barn!!

Melvins bus

skulle man skriva ner alla bus Melvin gör så hade det blivit en tjock bok ;-). idag har han redan hunnit med att "fixa" låset till tvättstugan, varit uppe på alla borden, jagat hunden med kopplet, dragit ut stolar, pillat på knappar på frysen, dragit mig i håret, rivit ut kläder från Agnes byrå, tagit av sig sina kläder, slängt sina bondgårdsdjur i vasken, dragit i gardinerna, flyttat vaggan.. ja mina dagar är aldrig långtråkiga :-)

Min förlossning

Dagen bf.. Bebisen visade inga tecken på att vara på g ut..
 
Jag mådde väldigt bra den dagen men va trött i kroppen på ett konstigt sätt. Kom ihåg att Jocke ville åka till Jennie och jag kände att jag ville vara hemma men tänkte afan kan vara kul att komma på andra tänkar. Va helt säkert på att nu kommer jag få gå över tiden flera dagar..
Väl hemma från Jennie så gick vi och la oss.
Tror jag somnade runt 23 tiden.
Kl 01:30 vaknade jag av magont som kom och gick. Jaha förvärkar tänkte jag. Gick på toa och tog på alvedon. La mig i sängen igen men det onda ville inte ge sig. Tror Melvin vaknade till lite då. Sa till Jocke att nu är det nog dax.
Låg kvar i sängen en stund men sen gick jag ner.
Laddade hem en app så jag kunde kolla värkarna riktigt.
Dom va ganska starka och kom med 3 minuter intervall.
 
03:30 Ringde jag FL och sa att jag hade haft värkar i någon timme. Dom sa att du är välkomnen när du känner för det.
Kallade ner Jocke och sa att nu får du nog ringa Jennie och Kristian. Vilket han gick och gjorde. Jag va tveksam över att det verkligen va igång. Kunde inte riktigt få in att det verkligen va på g att hon ville ut!
 
05:20 Skrevs vi in på FL. Då va jag öppen 4cm. Yes tänkte jag då har det iaf kommit en bit på vägen :). Dom såg att jag hade lika mycket värk som paus så det hände något iaf.
 
06:30 Kände jag att det blev bara värre och värre värkar. Men ville stå ut lite till innan jag fick någon smärtstillande. Men efter en kvart ringde jag efter dom. Då frågade hon om jag kunde vänta lite till dagpersonalen kom då den bm ville kolla mig innan det bestäms om jag kunde få ryggbedövning. Okej sa jag än kan jag stå ut med värkarna.
 
07:00 Kommer bm Astrid in. Hon kopplar ctg på för att kolla så värkarna va tillräckligt starka och kom ofta. Då va jag fortfarande bara öppen 4 cm.
 
07:16 Går mitt vatten. Hon frågar om jag vill ha lustgas men det ville jag inte. Tyckte om det sist så ville klara mig utan det. Hon ringer efter narkosläkaren men han va upptagen.
Skulle komma så fort han kunde.
Hon börjar med att sätta nål i handen på mig.
 
Plötsligt kände jag mig jättevarm och fick mycket ont. Tänkte att nu får jag ligga här i flera timmar med dessa värkar men då känner jag att jag vill krysta. Säger det till Astrid som då kollar om något mer hade hänt.
Då va jag öppen 7 cm.
Men huvudet låg långt upp så än är det inte tid sa hon.
Det är nog din kropp som spelar dig ett spratt.
 
Hon frågar igen om jag vill ha lustgas. Ja jag kan väl testa då sa jag. Hon kopplar in den och jag ska precis ta och andas in (värk på gång) men när jag sätter den till ansiktet och ska dra in kommer jag inte ihåg hur det va man skulle göra så tar bort den och ska precis fråga när jag får en riktig krystvärk! Allt hände så fort.
 
Astrid va snabb fram och kolla JO nu är bebisen visst på väg. Bebisen chockade både mig och Astrid :-). Så nu va det" bara" till att krysta och det gjorde jag!
Utan lustgas och bedövning!
När bebisen nästan är ute så började dom prata och ha sig. Frågade om något va fel. Nej krysta nu så är hon snart ute fick jag som svar.
Efter någon krystvärk till va hon äntligen ute!
Så skönt och snabbt gick det i slutet nästa för snabbt. Astrid trodde ju inte först på mig när jag sa att bebisen är på väg men hon ändrade sig fort sen :). Det visade sig att Agnes hade haft navelsträngen två varv runt halsen därför fick dom klippa navelsträngen innan hon va ute helt. Jocke klippte sen det som fanns kvar att klippa. Hon hade verkligen bråttom ut när hon kom.
 Agnes va väldigt blå i huvudet efteråt.
Men helt perfekt!!
 
Agnes LInd
3995g
51cm lång
KL  07:52
 
 
 
 

värdelös..

..är jag på att uppdatera bloggen. Men någon gång kommer det inlägg. trött och sliten mamma. lite sömn.. Får inte ro till att sova. Agnes sover bra och vaknar bara för mat om natten sen somnar hon om. Melvin vaknar 06:15 nästan varje dag nu. Mina ögon går i kors vid den tiden. Men efter massa kaffe o bus så blir man pigg. På em är man helt slut och då är det skönt med lite spontan hjälp... Har mkt i huvudet nu som spökar. Måndagkväll är det dax för Tammy att få lite stötar i ryggen. Hoppas detta hjälper honom! Kommer vara första gången jag lämnar Agnes till Jocke. Lite nervös över det. Det är inte helt lätt med två barn. Jocke klarar säkert det bra, kan vara bra för honom att se hur jag har det om dagarna ;-). nej nu ska jag sova!!

bloggen...

...glömmer man och när man kommer på den så orkar man inte. Har tänkt länge att skriva om hur min graviditet var.. Tänkte skriva den långt innan Agnes kom men hade inte tiden o orken. I morgon ska jag försöka finna tid till det. Ska även skriva om förlossningen. Mest för min egen skull. Kul att kunna titta tillbaka på det. Gjorde det med Melvin så känns som jag vill göra det denna gången med. Men man får inte så mycket egentid längre. Alltid något som kommer före. Dagen flyter på bra och jag klarar av två småbarn bra. Trodde det skulle vara jobbigare på något vis. Visst ibland önskar man att man kunde dela sig på fyra. En på Melvin, en på Agnes, en som gör allt annat och en som vilar upp sig ;-). Skönt att jag får hjälp på morgonen på helgen med Melvin så jag kan sova en timme extra för det behöver man verkligen. Melvin går upp oftast innan kl sju alla dagar i veckan och då behöver man sova lite extra en dag i veckan iaf. Jag hinner inte vila direkt på dagar och det känns i huvudet. Man är helt slut på kvällen men man vet att man inte kommer få sova så många timmar i streck. Agnes vaknar mellan en till tre gånger per natt beror på när hon somnar för natten. Annars är hon lika snäll som sin bror. Ingen kolik eller skrik. Nej nu ska jag sova för det gör alla andra här i huset <3. God natt!!

Melvin <3

stackars lilla Melvin har blivit dålig. Började att kräka i natt. I morse va han pigg o glad och busade som vanligt. Trodde då att det va över men frukosten fick han inte behålla. Gav han ett rån och lite vatten innan och det har han fått behålla än.. Nu sover han i en renbäddad säng. Jag har dagen räddad med tvätt. Fick skrubba hans säng i morse. Jag hatar verkligen kräk. Jag kräker bara av lukten så det är inte allt för lätt att städa upp. Nu hoppas vi det vänder o att Agnes slipper det! Skulle haft bvc här idag men fick skjuta upp det till måndag. Önskar er en trevlig helg <3.

Dålig

Börjar må bättre nu. Varit kass i magen i flera dagar. Har knappt kunnat äta. Varit yr så fort jag rest mig. Mina ben orkar inte bära mig och att gå till köket från tvrummet tog musten ur en.. väldigt jobbigt att vara så kass när man har två barn att ta hand om och inte kan vila. Igår va det helt hopplöst. Melvin va på värre bus-humör än vanligt och Agnes ville bara vara nära hela tiden. Tur dom sover bra om nätterna så man får lite sömn. Agnes sover ca 7 timmar i sträck såå skönt! Men det kan vända lika snabbt. I morgon kommer bvc hit på hembesök :).

April

April började med bra väder! Hoppas det nu håller i sig nu bara :). vi har varit ute i trädgården och vårstädat idag. Melvin har sprungit runt och tyckte det va toppen! Nu är det sängen som gäller för honom. I morgon är det dagis. Jocke börjar jobba. Ska bli spännande och se hur man får ihop morgonen med två barn helt själv.
RSS 2.0